صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مقالات
::حجاب و عفاف در آثارشعرا و نویسندگان
::جايگاه مناظره و مباحثة ارزش‏مند در نهضت آزادانديشي
::مسألة شرّ در نگاه فلسفي امام سجّاد ( ع )
::پیامبر ( ص ) و عدالت اجتماعی
::پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزشی زنان
::سیره عملی پیامبر (ص) در اخوّت اسلامی
::ادبیّات میراث دار ارزش های اخلاقی و اجتماعی
::گلایه ها و شِکوه های ملّا محمّد تقی ناهیدی
::نقش رهنمودهای امام خمینی (ره) در پیوند عاشورا و قیام 15 خرداد
::انسان در منابع اصيل اسلامي ( قرآن و حديث )
::داستان شراره های گل
::ابوتراب جلی
::اسراف و تبذیر از منظر امام علی (ع)
::اصطلاحات قرآنی در ارتباط با الگوی مصرف
::اصلاح الگوی مصرف در بیان شاعران
::اقتصاد سالم از دیدگاه قران و ائمه اطهار
::الگوهاي رفتاري و اخلاقي از ديدگاه قرآن و پيامبر (ص)1
::امام علی(ع)، دشمن شناسی و دشمن ستیزی
::امنیت پایدار و آرامش روانی جامعه در قرآن
::اندیشه شیعی و جهانی شدن حکومت اسلامی
::تسبیح موجودات در نهج البلاغه
::اندیشه های اجتماعی و انسانی در شعر هوشنگ ابتهاج و قیصر امین پور
::جایگاه رستاخیز در اشعار شاعران ایران
::تأثیر قرآن و احادیث در دیوان شهریار
::عرفان سعدی در بوستان
::بحر طویلی در ترغیب و ترویج فرهنگ وقف در بین اقشار جامعه
::خرافه شويي در آثار استاد مطهّری
::معناشناسی «فتنه» در قرآن
::ديدگاه قرآن به نقش زن در جامعه و تاريخ
::تأثير قرآن در سلوک فردی و اجتماعی
::تأثير قرآن بر شعر تعليم
::جایگاه پیامبر اعظم (ص) در ادبیّات معاصر فارسی
::سیره ی حکومتی و سیاسی پيامبر اعظم (ص)
::اندرزهای حکیمانه ی رودکی
::اقدامات امیرکبیر در صنعتی کردن ایران و مبارزه با استعمار اقتصادی
::الگوبرداری نسل جوان از قرآن و سیرۀ معصومین
::داستان کوتاه و روی کرد نویسندگان زن شهرستان دزفول به آن
::نقش و موقعیّت زن در سیرة نظری و عملی پیامبر اعظم ( ص )
::نقش شاعران و نویسندگان در معرّفی و تعمیق منازعه ی مشروطه و مشروعه
::انفاق و روزی حلال در قرآن و احادیث
::تبیین توان مندیها، فرصت ها و تهدیدات آموزش عالی در توسعه ی فرهنگی ـ اجتماعی ایران و کشورهای منطقه
::ائمّۀ اطهار تجلّی بهترین الگوی مصرف
::حمایت های حاج ملّاعلی کنی از فقرا و ایتام
::شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر در رفتار ائمّه و استفاده از آنها در سالم سازی فضای فرهنگی، رشد آگاهی ها و فضایل اخلاقی
::عوامل همگرا و واگرا در اتّحاد ملّی و انسجام اسلامی
::خشونت خانوادگي، زمينه، عوامل و راهكارها
::معيارهاي تميز حق و باطل در قرآن كريم
::تربيت اجتماعي در سيرة معصومين ( ع )
::زنان نامدار شیعة عصر رضوی ( ع )
::نقش پیامبر ( ص ) در پیدایش نهضت آزاد اندیشی
::مدنیّت و مفهوم آن از دیدگاه پیامبر اسلام ( ص )
::جانبازان شیمیایی
::چشم انداز زن ایرانی و پژوهش در قرن بیست و یکم
::سیره ی فرهنگی و اجتماعی امام رضا (ع)
::عشق و محبّت از ديدگاه عرفای معاصر
::نامه ای به امام رضا (ع)
::نوآوری قرآن کریم در موضوع عصمت پیامبران و مقایسه ی آن با تورات
::بررسی جریان داستان کوتاه پس از انقلاب
::علی بن مهزیار اهوازی و ارتباط او با امامان هم عصرش
::شب عاشورا
::آزادگی و ساده زیستی در زندگی شهید مدرّس
::حقوق اجتماعی زنان از منظر قرآن
::تشويق به انديشمندي و تبيين آزادي بيان در چهار چوب قانون
::جايگاه مناظره و مباحثة ارزشمند در نهضت آزادانديشي
::انتظار و نشانه هاي ظهور
::جهاني شدن و ظهور
::ورزش از دیدگاه قرآن و احادیث و جایگاه فعلی آن در
::جایگاه زن در سیره و کلام پیامبر اعظم ( ص )
::رسالت استاد مطهّري در جنبش عدالت خواهي
::وضعیّت اجتماعی زن ایرانی از قرن 19 تا امروز و وظیفه ی او در جامعه ی معاصر ایران
::مستندات قرآنی و روایی انسجام اسلامی و برائت از مشرکین
::نقش زبان و ادبيات فارسي در اتّحاد ملّي و انسجام اسلامي
::وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و ﺷﺄن نزول و نقش آیات در انسجام اسلامی
::زبان فارسی و وحدت ملّی و انسجام اسلامی
::زبان و ادب فارسي، سند هويّت ملّي
::بررسي حقوق زنان در اسلام و كشورهاي صنعت
::سوره ی بقره در نثر عرفانی ایران
::سیره و سلوک امام علی (ع) در برخورد با مخالفان
::شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر در رفتار ائمّه
::قرآن و عترت (ع) و فمینیسم
::نماز در آثار نثر عرفانی ایران
::گزیده ی چند داستان کوتاه، خاطره، نمایش نامه و فیلم نامه از دفاع مقدّ
::عشق و انديشه ي امين پور در « بي بال پريدن »
::جایگاه رستاخیز در اشعار شاعران ایران
::مباني فقهي ـ حقوقي مرتبط با مسايل اقتصادي، اشتغال و استقلال مالي زنان
::سوره ی بقره در نثر عرفانی ایران
::نقش اخلاق اسلامی در تعاملات اجتماع
::وحدت امّت اسلامی از نظر امام سجّاد (ع) و ارتباط آن با دیدگاه محقّقان دین در عصر حاض
::فرهنگ ايراني
::اندیشه های میرزای نائینی در کتاب تنبیه الامّه و تنزیه الملّه
::تجلّی قرآن در آینه ی اشعار استاد بهزاد
::شیوه های الگوبرداری نسل جوان از سیره علمی و عملی عالمان دین
::معيارهاي تميز حق و باطل در قرآن كريم
::مصادیق نوآوری و شکوفایی از منظر قرآن کریم
::نقش زن در تحکیم خانواده با تکیه به رفتار حضرت فاطمه (س) در زندگی خانوادگی و نمونه ای از اشعار فارس
::نوآوری در راهکارهای تبلیغی مباحث مهدویّت در جامعه و جهان معاصر
::شناخت توسعة فرهنگي از نگاه امام علي (ع) در نهج البلاغ
::امام حسين (ع) احياگر سياست پيامبر (ص
::مفاهيم اجتماعي در شعر معاصر و كهن
::قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر
::نماز و نیایش
::نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها
::جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهادی
::بررسی علل شیوع ضدّ ارزش ها از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه
::قرآن و بهداشت تن و روان
::نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)
::مضامین قرآن در دیوان صباحی بیدگلی
::قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر
::نقش نماز در ارتقاء ساختار اخلاقی انسان ها
::دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن
::بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جل
::حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) بهترین الگوی زنان جهان
::کرامت و عزّت انسانی، سعادت و کمال در نهج البلاغه
::جایگاه قرآن کریم و آموزه های اهل بیت (ع) در تفکّر جهاد
::نقش تعلیم و تربیتی شادی در انسان از دیدگاه قرآ
::رباعی
::سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی
::پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي
::نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن
::همسر آزاري و خشونت خانواده
::« عدالت و ارزش‏هاي انساني در عصر جهاني شدن »
::مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه
::کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی
::« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »« انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »
::زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام
::ویژگی های بارز شهید ثالث
::رسالت استاد مطهّري در جنبش عدالت خواهي
::قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
::قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
::بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی
::کتاب ها


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: زهرا خلفی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 98
بازدید هفته : 224
بازدید ماه : 222
بازدید کل : 109561
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من زهرا خلفی خوش آمديد .لطفا جهت ترویج هرچه بهتر دین مبین اسلام و آشنایی جوانان عزیز میهن اسلامی با قرآن و اهل بیت و همچنین کتاب و مقالات چاپ شده این وبلاگ را به دوستان خود معرفی کنید.همچنین برای هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد .


بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جلی

زهرا خلفی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

چکیده

با بررسي و تدبّر در آثار ابوتراب جلي، مي توان او را استادي مسلّم در شعر و ادب شمـرد كـه همگام با سرودن اشعار جدّ در قالب هاي غزل، قصيده، مثنوي، تركيب بند و ... در زمينه ي طنز و فكاهي نيز يكي از پيش كسوتان و طنزپردازان صاحب نام ايران است.

     سوژه های دلپذیر استاد ابوتراب جلي از ميان جامعه و مردم نشأت مي گرفت که نمونه های بارز آن را در نشریّه های نهیب آزادی، نامة اراک و نیز در کتاب های «دوالپا» و«خروس بی محل» می توان مشاهده نمود. زبان طنز او که در بسیاری از موارد زبانی سیاسی و اجتماعی است از اشعاری که در این زمینه در نشریّات چلنگر، توفیق، گل آقا و ... سروده شده است، مشخّص می گردد.

In the name of God

Reflection of social problems in poem of contemporary poet, Abootorab Jali

Zahra Khalafi

Member of scientific group of Azad university of Dezful

Abstract

With review and reflection in the works Abootorab Jali, no doubt he can be count as one of best poetry and literature masters the along with writing serious poems in the form of sonnets, ode, Masnavi, paragraph composite-tie and … in Irony and satire field one of the pioneers and well-known Iranian satirist.

Professor Aootorab jali's pleasant subjects originated from people and community that the obvious examples of them can be observed in publication "dread freedom", "Arak nameh" and in books "Davalpa" and "untimely rooster". His satire in many cases is the political and social language, that the poems in this field have been composed in Chalangar, Tofigh, Golagha publications and … .

This great teacher spent nearly seventy-five precious years of his valuable life in the service of Persian poetry and literature and he has compared with Gods of gold and power and deception. He has advocated suffering and oppressed people in his community and according what he said "satire likes the sweet glaze neutralizes the bitterness of truth" God blesses him and give his mercy.

Key words: Poetry, Journal, Golagha, Chalangar, Tofigh

 

Introduction

In vertex of Persian poetry and literature some humans shin who could add a precious bezel on the crown of Persian literature and increase its sparkle and glitter. They endeavor for alertness and awareness of humans, and mention impermissibility and deficiencies of their society with astuteness and attention in social climate, and try to pull a wave from clamorous waves of difficulties of sea society with paddle of quotation, poetry and word, and treat a pain from society pains. They aren't unfamiliar with common pain of people, they use bite pen and satire language of poetry and literature as weapon for defense of painstaking and laborious and show deprivation of mass of people and society. Their goal is crease understanding and social intelligence of people of society, sense of social responsibility compounds with nature of poet, and assists him in doing apostolate who has in regard to society.

Among this litterateurs and orators, Abootorab Jali "Dezful's thinker" can obtain this goal with social poetry and satire writing and keen pen, although in the way of this desire was imprisoned for some times and tested Savak poison. He cooperates with two critical and humor newspaper by the name of "Chalangar" and "Tofigh", and writes some article and critical poetry to fight against cruelty and autocracy.

Complaint about his time and tendency to expression of the pains of deprived people is reflected in his poetry. He considers to excruciating life of farmer, worker, divested mass, and hard working group of society and takes notice to people pains.

Context

In "Simaye Shaeran" book writes about Abootorab Jali as below:

Abootorab son of Hosseyn, who his pen name "Khuzestanian modest" was born in 1287 solar in Dezful, and passed his life in Tehran. He is a contemporary famous poet, and had changeable life, he presented worthwhile works to world of culture and art, include:

Long versified like "Musa" and "Ebrahim" which published in 1331-34 and have been republished in this years, and "Ali and Moavieh" book, "Hosseyn Kord" and collected poems by the names of: "song", "love and chastity" -which first edition of it was in 1316 in Arak– "storm", "Mysteries of devil", "Davalpa", and "untimely rooster" which has published with introduction of seyed Mohammad Ali Jamalzadeh. [1]

Jali published most of his works in newspaper and magazines in borrowed signs as drudge, hidden, khoshe chin, Majid Kamrava, Jalil, number, vim, voice, sparks, J-Arasteh, somebody, playful, obtrusive, Mirza Kayenat, philosopher, Ali Varjeh, and the other pen name. Some of his works published in "Chalangar" which is satire and critical newspaper, and one of his works is "Ebrahim book" which is one of masterpiece of Persian contemporary poetry.

Jali is one of great and capable contemporary poets who has skill not only in satire and critical poetry, but also in compose of lyric poem. Furthermore he is master in stair writings, and his satires which were published in newspapers caused to increase their prosperity and their credit. [2]

This paper considers the reflection of social problems in poetries of this humanism poet, and studies his works in two parts, seriousness works and satire works.

A) Seriousness works

Some example of his social poetry:

-    "Essence of life" which shows terrible life of Iranian farmer of poet's period time, who lives in bereavement.

-    "Waves of life" which shows attention of poet to pains of painstaking of society that this poetry is as an example in this paper.

Waves of life

An oppressed farmer all the time in the world

                        Worked so much and didn't get any profit of the world

Spring passed and fall passed too

                        This poor personal didn't know about their passed

Someday when branch of trees began green

                        He had not anything even torn clothes

Someday, when nightingale made a nest in the garden

                        He had a nest on the corner of cage

Someday when raindrop fall from cloud's eye

                      He had not anything except a broken heart and current tear [3]

 

-    In "Ali and Aghil" poetry he mentions the regarding rights of oppressed and equality of humans rights in getting income of treasury.[4]

The other of his poetries with social background is as below:

-    "Ali Omid" in Chalangar journal, number 89, 1330, first year.

-    "Season of flower" in Chalangar journal, number 111, page 4.

-    "To teacher of morality of society" in Mostahkam journal, number 1, page 5, 1329/6/9.

-    "Damn on killer of Ali asghar" in Chalangar journal, number 54, first year, page 1, 1330/8/17.

-    "Hospitality" in Tofigh journal, number 1, page 2, 1326/7/16.

-    "Right and account" in Golagha journal, number 31, fourth year, page 6, 1372/8/13.

Social couplet poems:

-    "Our victory was certain" in Chalangar journal, continued number 137, second year, page 3.

-    "Coat and trousers" in Chalangar journal, number 13, page 1, 1330/3/9.

-    "Fetr feast" in Chalangar journal, number 21, first year, page 1, 1330/4/13.

-    "King and hunt" in Arak newspaper, number 727, page 2, 1319/6/3.

-    "Night of feast" in Chalangar journal, number 105, second year, page 1, 1330/12/26.

-    "New Moslem" in Chalangar journal, number 49, first year, page 1, 1330/7/6.

-    "Boarding houses" in Chalangar journal, number 34, first year, page 4, 1330/5/31.

-    "Soviet film" in Chalangar journal, number 38, first year, page 1, 1330/6/11.

-    "Congratulation" in Chalangar journal, number 9, first year, 1330/2/12.

-    "Worker's festal" in Chalangar journal, number 3, page 2, 1330/1/1.

-    "Celebration of May" in Chalangar journal, number 117, page 1, 1331.

Social Odes:

-    "Cold period" in Tofigh journal, number 4, twenty eighth year, 1328/9/3.

-    "Evolution" in Tofigh journal, number 13, page 5, 1328/11/6.

 

B) Satire works

1-Multiple Poetry:

-     "Haft sin" in Tofigh journal, number 20, page 4, 1327/1/1.

 

2- Lyric poem:

-     "He knows" in Tofigh journal, number 11, page 3, 1328/10/15.

-     "We have fun" in Tofigh journal, number 13, page 3, 1328/11/6.

-     "Moonlight night and ragged cloud" in Golagha journal, number 8, second year, page 5, 1370/3/7.

-     "How it was good" in 17 monthly Golagha journal, number 10, second year, page 3, 1371/10/3.

-     "He displays" in Tofigh journal, number 35, twenty sixth year, page 8, 1327/4/30.

-     "Accompanying of fast" in Tofigh journal, number 37, twenty sixth years, page 8, 1327/5/20.

-     "Ice water" in Tofigh journal, number 37, twenty sixth years, page 8, 1327/5/27.

-     "Hey private sector" in Golagha journal, number 13, fifth year, page 6, 1373/4/9.

-     "No stopping" in Tofigh journal, number 42, page 4, 1345.

-     "Herculean task" Salnameh thirty ninth Tofigh year, number 1, page 6, 1338/12/26.

-     "Workless" in Golagha journal, number 30, fourth year, page 6, 1372/9/6.

-     "Dizin" in Golagha journal, number 41, forth year, page 6, 1372/10/23.

-     "In every second" in Golagha journal, number 5, fifth year, page 6, 1373/2/8.

3- Implication:

-     "At the time of fall" 14 monthly Golagha journal, number 7, second year, 1371/7.

4- Couplet poems:

-     "Four years old clothes" in Golagha journal, number 94, first year, page 4, 1330.

-     "For breakfast" in Arak journal, number 741, page 2, 1319/8/25.

-     "Presidency of the work" in Golagha journal, number 5, first year, 1330/1.

-     "Broth" in Chalangar journal, number 63, first year, page 4, 1330/8/9.

-     "Cleaning the house" in Chalangar journal, number 3, third year, page 1-2, 1331/12/28.

-     "Behest" in Golagha journal, number 18, second year, 1370/5/29.

-     "Don’t deceive you" in Mostahkam journal, number 45, page 2, 1329/6/16.

-     "Charge of education" in Golagha journal, number 44, fourth year, page 6, 1372/11/14.

-     "United Nation" in Golagha journal, number 36, fourth year, page 6, 1372/9/18.

-     "No entry" in Golagha journal, number 11, fifth year, page 6, 1373/3/19.

5- Fragment:

-     "Bat of anathema" in Tofigh journal, number 14, page 4, 1326/11/21.

-     "Cheating" in 16 monthly Golagha journal, number 9, second year, 1371/9.

-     "Eatable" in Golagha journal, number 7, fifth year, page 6, 1373/2/22.

6- Ode:

-     "Hey boy" in Tofigh journal, number 3, page 3, 1328/8/26.

 

Conclusion

With review and reflection in the works Abootorab Jali, no doubt he can be count as one of best poetry and literature masters the along with writing serious poems in the form of sonnets, ode, Masnavi, paragraph composite-tie and … in Irony and satire field one of the pioneers and well-known Iranian satirist. His immortal works, including religious stories of Moses (AS), Ebrahim (AS) and Ali (AS) that have been written in the form Masnavi indicating struggles, sacrifices and excessive of great men in advocacy of oppressed people of community who the oppress and injustice breaks their necks, they have arose and resurrected.

They assist the people who erode under the wheel of tyranny and oppression and save them that to play the full their humanitarian mission. Also the story of Hosseyn korde Shabestari (the second valiant) in the form of the Masnavi poem that it is written with satire language and Hosseyn kord stands against oppressors to defend social rights of oppressed people.

Professor Abootorab jali from the early of teens and even in age always was a searching and struggle poet in writing, compose of poem and satire. He was an expressive language for the people of his era and his pleasant prose and sweet poems is located in Iranian interest. His pleasant subjects originated from people and community that the obvious examples of them can be observed in publications "dread freedom", "Arak nameh" and in books "Davalpa" and "untimely rooster". His satire in many cases is the political and social language, that the poems in this field have been composed in Chalangar, Tofigh, Golagha publications and … .

This great teacher spent nearly seventy-five precious years of his valuable life in the service of Persian poetry and literature and he has compared with Gods of gold and power and deception.  He has advocated suffering and oppressed people in his community and according what he said "satire likes the sweet glaze neutralizes the bitterness of truth" God blesses him and give his mercy.

 

Footnotes

[1] Simaye Shaeran, p 116.

[2] Iran's contemporary famous speakers, p 998.

[3] Simaye Shaeran, pp 116, 118.

[4] Iran's contemporary famous speakers, p 1003.

 

Sources

[1] Kermani, Saber, Simaye Shaeran, Eghbal edition and publication third edition, 1380.

[2] Borghaei, Seyed Mohammad Bagher, Iran's contemporary famous speakers, second volume, Khorram publication, first edition, 1373.

[3] Different numbers of Chalangar, Tofigh, Mostahkam, Golagha publications, and Arak newspaper.

 

Good luck

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ، بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جل، ،
:: برچسب‌ها: بازتاب مسایل اجتماعی در اشعار شاعر معاصر ابوتراب جلی,

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط زهرا خلفی در دو شنبه 16 شهريور 1394


:: پنجمین کتاب منتشر شده از اینجانب:
:: زن در قرآن (انگلیسی)
:: بررسی و نقد ترجمه های منظوم قرآن به فارسی
:: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
:: قرآن، سیره نبوی، ائمّه اطهار و بزرگان دین در حمایت، ترویج و ترغیب
:: ویژگی های بارز شهید ثالث
:: زن ، حقوق و جايگاه اجتماعي آن در اسلام
:: « انسجام اسلامي وعدم پذيرش سلطة بيگانگان »
:: کارکرد معارف قرآنی در امثال و حکم ایرانی
:: مهدويّت در قرآن ، احاديث و ادعيّه
:: عدالت و ارزشهای انسانی در عصر جهانی شدن
:: همسر آزاري و خشونت خانواده
:: نهضت پاسخ گويي از ديدگاه قرآن
:: پيشگامان و مناديان وحدت در جهان اسلام ، سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي
:: سیمای پیامبر ( ص ) در کلّیّات سعدی شیرازی
:: رباعیات
:: نماز از نظر قرآن، پیامبر (ص) و ائمّه اطهار (ع)

صفحه قبل 1 صفحه بعد





به وبلاگ من خوش آمدید




:: ارديبهشت 1403;
:: تير 1402;
:: خرداد 1396;
:: مهر 1394;
:: شهريور 1394;

آبر برچسب ها

دانشگاه , زهرا خلفی , الگو , رفتار , پیامبر , قرآن , دشمن , شناسایی , سیره معصومین , اسلام , دشمنان ایران , رهبر , دانلود , دانلودکتاب , دانلودمقاله ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by zahrakhalafi